ЕКСПЛАНАТОРНІСТЬ СУЧАСНОГО АНГЛОМОВНОГО НАУКОВО-ПОПУЛЯРНОГО ДИСКУРСУ: ВИМІРИ І МЕХАНІЗМИ

Автор(и)

  • Ян Самосієнко Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", Україна https://orcid.org/0009-0003-9361-2718

DOI:

https://doi.org/10.20535/.2025.15.327675

Ключові слова:

експланаторність, науково-популярний дискурс, виміри експланаторності, механізми експланаторності, аналогія, екземпліфікація, ілюстрація, cтилістичні засоби, метафора

Анотація

У статті розглянуто експланаторність сучасного англомовного науково-популярного дискурсу крізь призму пошуку ефективних інструментів розповсюдження наукового знання серед широкого кола споживачів. З огляду на те, що епістемологічний та онтологічний підходи до тлумачення експланаторності певним чином обмежують її функціонал, було запропоновано погляд на експланаторність як комунікативно-когнітивну категорію, що характеризується дискурсивністю, трансдисциплінарністю та прагматичною спрямованістю. Основну увагу у статті приділено окресленню трьох основних вимірів експланаторності -ілюстративного, логіко-розповідного й образного, визначенню специфіки їхньої актуалізації шляхом використання низки вербальних і мультимодальних засобів презентації та розкриттю пояснювального потенціалу аналогій, аргументації та демонстрації як інструментів реалізації експланаторності у статтях британського нейробіолога і популяризатора науки Крістіана Джарретта. У межах ілюстративного виміру експланаторності розглянуто механізми, які ґрунтуються на прийомах демонстрації та/або екземпліфікації за допомогою сукупності вербальних (словесні описи, атрибутивні словосполучення, прямі пояснення, наведення релевантних прикладів для ілюстрації викладеної інформації, узагальнювальні конструкції) і мультимодальних (візуальні зображення) засобів. Вимір логічного пояснення в аналізованому матеріалі зреалізовано шляхом прямих пояснень складної для сприйняття інформації та звернень до стереотипних ситуацій з опертям на життєвий досвід потенційного читача. Образний вимір експланаторності характеризується опертям на два когнітивних механізми -аналогію як пояснення незнайомого шляхом зіставлення зі знайомим, одним з виявів якої є метафора, та асоціації. Ці два механізми сукупно забезпечують активацію процесу ментальної візуалізації у сприйнятті складної інформації та сприяють емоційному залученню читачів. Взаємодія основних вимірів експланаторності підсилює пояснювальний потенціал науково-популярного дискурсу і полегшує реалізацію його основних цілей, що передбачають адаптацію наукового знання до розуміння широким загалом у доступному і привабливому форматі із залученням якомога більшого кола адресатів.

Посилання

Баб’як, Ж., Боднар, О., & Плавуцька, І. (2023). Лексичні засоби вираження комунікативно прагматичної інтенції у текстах науково популярного дискурсу. Сучасні дослідження з іноземної філології, (2), 246–255. https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.246-255

Воробьёва, О. (2013). Лингвистика сегодня: Реинтерпретация эпистемы. Вісник Київського національного лінгвістичного університету, 16(2), 41–47. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknlu_fil_2013_16_2_8

Екземпліфікація. (б. д.). У СЛОВНИК UA. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=екземпліфікація

Жао, Т., & Чжан, В. (2023). Способи популяризації науки в цифровому просторі. Ukrainian Educational Journal, (3), 32–36. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-32-36

Загнітко, А. (2012). Словник сучасної лінгвістики: поняття і терміни: Т. 1. А – Й. ДонНУ.

Селіванова, О. (2008). Сучасна лінгвістика: Напрями та проблеми: Підручник. Довкiлля К.

Balmer, S. (2024). The art of lying – science focus [Зображення]. Scott Balmer illustration. https://scottbalmervectors.co.uk/portfolio/the-art-of-lying-science-focus

Chomsky, N. (1996). Explanatory models in linguistics. Studies in Logic and the Foundations of Mathematics, 44(C), 528–550. https://doi.org/10.1016/S0049-237X(09)70617-2

Gentner, D. (1983). Structure mapping: A theoretical framework for analogy. Cognitive Science, 7(2), 155–170. https://doi.org/10.1016/S0364-0213(83)80009-3

Gentner, D., & Jeziorski, M. (1993). The shift from metaphor to analogy in Western science. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought (с. 447–480). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9781139173865.022

Getty images [Зображення]. (2004). Getty images. https://www.gettyimages.com/detail/news-photo/an-elephant-named-mae-west-accepts-an-apple-from-a-passing-news-photo/3263797

Jarrett, C. (2016). Can neuroscience explain why some people are total pushovers? The Cut. https://www.thecut.com/2016/03/can-neuroscience-explain-why-some-people-are-total-pushovers.html

Jarrett, C. (2023). Anemoia: The psychology behind feeling nostalgic for a time you’ve never known. BBC Science Focus Magazine. https://www.sciencefocus.com/the-human-body/anemoia-nostalgia

Jarrett, C. (2024a). How to catch a pathological liar in the act. BBC Science Focus Magazine. https://www.sciencefocus.com/the-human-body/why-people-cant-stop-lying

Jarrett, C. (2024b). How to foster ‘shoshin’. Psyche Guides. Psyche. https://psyche.co/guides/how-to-cultivate-shoshin-or-a-beginners-mind

Jarrett, C. (2025). I’m a neuroscientist. Here’s the surprising truth about TikTok ‘brain rot’. BBC Science Focus Magazine. https://www.sciencefocus.com/comment/tiktok-braintot-psychologist-explains

Koenig, J. (2009). Anemoia. The dictionary of obscure sorrows. Words for deep emotions. https://www.thedictionaryofobscuresorrows.com/concept/anemoia

Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. University of Chicago Press.

Müller-Hill, E. (2019). Explanatoriness as a value in mathematics and mathematics teaching. Accueil – Archive ouverte HAL. https://hal.science/hal-02398477/

Mur-Dueñas, P. (2024). Digital dissemination practices: An analysis of explanatory strategies in the process of recontextualising specialised knowledge. Discourse and Interaction, 17(1), 94–114. https://doi.org/10.5817/di2024-1-94

Ogborn, J., Kress, G., Martins, I., & McGillicuddy, K. (1996). Explaining Science in the Classroom. Open University Press.

Pérez Veneros, M. (2017). Narrative voice in popular science in the Вritish press: A corpus analysis on the construal of attributed meanings [Doctoral dissertation, Universidad de Salamanca]. https://www.academia.edu/58764429/Narrative_Voice_in_Popular_Science_in_the_British_Press_A_Corpus_Analysis_on_the_Construal_of_Attributed_Meanings

Pilkington, O. (2016). Popular science as a means of emotional engagement with the scientific community. International Journal of Science Culture and Sport, (4), 118–125. https://www.researchgate.net/publication/299493321_Popular_Science_as_a_Means_of_Emotional_Engagement_with_the_Scientific_Community

Pinto, B., & Riesch, H. (2017). Are audiences receptive to humour in popular science articles? An exploratory study using articles on environmental issues. Journal of Science Communication, 16(04), A01. https://doi.org/10.22323/2.16040201

Radetska, S. V. (2019). Popular scientific literature as a means of popularization of scientific knowledge: Linguistic aspects. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія, 5(43), 123–126. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.43.5.33

Sterk, F. M., & Goch, M. M. v. (2023). Re presenting research: A guide to analyzing popularization strategies in science journalism and science communication. Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28174-7

Turney, J. (2004). Accounting for explanation in popular science texts: An analysis of popularized accounts of superstring theory. Public Understanding of Science, 13(4), 331–346. https://doi.org/10.1177/0963662504044909

Załęska, M. (2017). Rhetorical aspects of popular science. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 31–42. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.03

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

Статті