ЕКСПЛАНАТОРНІСТЬ СУЧАСНОГО АНГЛОМОВНОГО НАУКОВО-ПОПУЛЯРНОГО ДИСКУРСУ: ВИМІРИ І МЕХАНІЗМИ
DOI:
https://doi.org/10.20535/.2025.15.327675Ключові слова:
експланаторність, науково-популярний дискурс, виміри експланаторності, механізми експланаторності, аналогія, екземпліфікація, ілюстрація, cтилістичні засоби, метафораАнотація
У статті розглянуто експланаторність сучасного англомовного науково-популярного дискурсу крізь призму пошуку ефективних інструментів розповсюдження наукового знання серед широкого кола споживачів. З огляду на те, що епістемологічний та онтологічний підходи до тлумачення експланаторності певним чином обмежують її функціонал, було запропоновано погляд на експланаторність як комунікативно-когнітивну категорію, що характеризується дискурсивністю, трансдисциплінарністю та прагматичною спрямованістю. Основну увагу у статті приділено окресленню трьох основних вимірів експланаторності -ілюстративного, логіко-розповідного й образного, визначенню специфіки їхньої актуалізації шляхом використання низки вербальних і мультимодальних засобів презентації та розкриттю пояснювального потенціалу аналогій, аргументації та демонстрації як інструментів реалізації експланаторності у статтях британського нейробіолога і популяризатора науки Крістіана Джарретта. У межах ілюстративного виміру експланаторності розглянуто механізми, які ґрунтуються на прийомах демонстрації та/або екземпліфікації за допомогою сукупності вербальних (словесні описи, атрибутивні словосполучення, прямі пояснення, наведення релевантних прикладів для ілюстрації викладеної інформації, узагальнювальні конструкції) і мультимодальних (візуальні зображення) засобів. Вимір логічного пояснення в аналізованому матеріалі зреалізовано шляхом прямих пояснень складної для сприйняття інформації та звернень до стереотипних ситуацій з опертям на життєвий досвід потенційного читача. Образний вимір експланаторності характеризується опертям на два когнітивних механізми -аналогію як пояснення незнайомого шляхом зіставлення зі знайомим, одним з виявів якої є метафора, та асоціації. Ці два механізми сукупно забезпечують активацію процесу ментальної візуалізації у сприйнятті складної інформації та сприяють емоційному залученню читачів. Взаємодія основних вимірів експланаторності підсилює пояснювальний потенціал науково-популярного дискурсу і полегшує реалізацію його основних цілей, що передбачають адаптацію наукового знання до розуміння широким загалом у доступному і привабливому форматі із залученням якомога більшого кола адресатів.
Посилання
Баб’як, Ж., Боднар, О., & Плавуцька, І. (2023). Лексичні засоби вираження комунікативно прагматичної інтенції у текстах науково популярного дискурсу. Сучасні дослідження з іноземної філології, (2), 246–255. https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.246-255
Воробьёва, О. (2013). Лингвистика сегодня: Реинтерпретация эпистемы. Вісник Київського національного лінгвістичного університету, 16(2), 41–47. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknlu_fil_2013_16_2_8
Екземпліфікація. (б. д.). У СЛОВНИК UA. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=екземпліфікація
Жао, Т., & Чжан, В. (2023). Способи популяризації науки в цифровому просторі. Ukrainian Educational Journal, (3), 32–36. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-32-36
Загнітко, А. (2012). Словник сучасної лінгвістики: поняття і терміни: Т. 1. А – Й. ДонНУ.
Селіванова, О. (2008). Сучасна лінгвістика: Напрями та проблеми: Підручник. Довкiлля К.
Balmer, S. (2024). The art of lying – science focus [Зображення]. Scott Balmer illustration. https://scottbalmervectors.co.uk/portfolio/the-art-of-lying-science-focus
Chomsky, N. (1996). Explanatory models in linguistics. Studies in Logic and the Foundations of Mathematics, 44(C), 528–550. https://doi.org/10.1016/S0049-237X(09)70617-2
Gentner, D. (1983). Structure mapping: A theoretical framework for analogy. Cognitive Science, 7(2), 155–170. https://doi.org/10.1016/S0364-0213(83)80009-3
Gentner, D., & Jeziorski, M. (1993). The shift from metaphor to analogy in Western science. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought (с. 447–480). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9781139173865.022
Getty images [Зображення]. (2004). Getty images. https://www.gettyimages.com/detail/news-photo/an-elephant-named-mae-west-accepts-an-apple-from-a-passing-news-photo/3263797
Jarrett, C. (2016). Can neuroscience explain why some people are total pushovers? The Cut. https://www.thecut.com/2016/03/can-neuroscience-explain-why-some-people-are-total-pushovers.html
Jarrett, C. (2023). Anemoia: The psychology behind feeling nostalgic for a time you’ve never known. BBC Science Focus Magazine. https://www.sciencefocus.com/the-human-body/anemoia-nostalgia
Jarrett, C. (2024a). How to catch a pathological liar in the act. BBC Science Focus Magazine. https://www.sciencefocus.com/the-human-body/why-people-cant-stop-lying
Jarrett, C. (2024b). How to foster ‘shoshin’. Psyche Guides. Psyche. https://psyche.co/guides/how-to-cultivate-shoshin-or-a-beginners-mind
Jarrett, C. (2025). I’m a neuroscientist. Here’s the surprising truth about TikTok ‘brain rot’. BBC Science Focus Magazine. https://www.sciencefocus.com/comment/tiktok-braintot-psychologist-explains
Koenig, J. (2009). Anemoia. The dictionary of obscure sorrows. Words for deep emotions. https://www.thedictionaryofobscuresorrows.com/concept/anemoia
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. University of Chicago Press.
Müller-Hill, E. (2019). Explanatoriness as a value in mathematics and mathematics teaching. Accueil – Archive ouverte HAL. https://hal.science/hal-02398477/
Mur-Dueñas, P. (2024). Digital dissemination practices: An analysis of explanatory strategies in the process of recontextualising specialised knowledge. Discourse and Interaction, 17(1), 94–114. https://doi.org/10.5817/di2024-1-94
Ogborn, J., Kress, G., Martins, I., & McGillicuddy, K. (1996). Explaining Science in the Classroom. Open University Press.
Pérez Veneros, M. (2017). Narrative voice in popular science in the Вritish press: A corpus analysis on the construal of attributed meanings [Doctoral dissertation, Universidad de Salamanca]. https://www.academia.edu/58764429/Narrative_Voice_in_Popular_Science_in_the_British_Press_A_Corpus_Analysis_on_the_Construal_of_Attributed_Meanings
Pilkington, O. (2016). Popular science as a means of emotional engagement with the scientific community. International Journal of Science Culture and Sport, (4), 118–125. https://www.researchgate.net/publication/299493321_Popular_Science_as_a_Means_of_Emotional_Engagement_with_the_Scientific_Community
Pinto, B., & Riesch, H. (2017). Are audiences receptive to humour in popular science articles? An exploratory study using articles on environmental issues. Journal of Science Communication, 16(04), A01. https://doi.org/10.22323/2.16040201
Radetska, S. V. (2019). Popular scientific literature as a means of popularization of scientific knowledge: Linguistic aspects. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія, 5(43), 123–126. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.43.5.33
Sterk, F. M., & Goch, M. M. v. (2023). Re presenting research: A guide to analyzing popularization strategies in science journalism and science communication. Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28174-7
Turney, J. (2004). Accounting for explanation in popular science texts: An analysis of popularized accounts of superstring theory. Public Understanding of Science, 13(4), 331–346. https://doi.org/10.1177/0963662504044909
Załęska, M. (2017). Rhetorical aspects of popular science. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 31–42. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.03
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.