ЛІНГВОПРАГМАТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ТЕКСТІВ ПУБЛІЦИСТИЧНОГО СТИЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.20535/.2024.14.316537Ключові слова:
language means, extralinguistic features, pragmatics, publicistic styleАнотація
Стаття присвячена лінгвістичним та прагматичним особливостям текстів публіцистичного стилю, які в нашому сьогоднішньому інтернет-світі займають ключові ролі при творенні думки суспільства та безпосередньо породжують вплив на читачів. Публіцистичний стиль займає значне місце в медійному сегменті, що направлений на різноманітні галузі – соціальні, культурні та політичні. У статті висвітлено основні прагматичні та лінгвістичні механізми, які надають певну аргументованість, емоційність та впливовість текстів публіцистичного стилю. Увага зосереджується на залученні прийомів, а саме: стилістичних, синтаксичних, лексичних, які запроваджують досягнення комунікативних намірів. Лексичні засоби накопичують низку забарвленої стилістично лексики, які в свою чергу підкреслюють тверду позицію автора та породжують емоційний відголос у цільової аудиторії. Синтаксичні, яскравими представниками яких можна вважати повтори, інверсії та риторичні питання, надають вищого рівня експресивності та підвищують потенціал впливу. Вивчено також прагматичні аспекти змістовності тексту, що підтримують сучасну комунікацію. Також увага була приділена процесу маніпуляції, яка здійснюється через свідомість аудиторії через залучення до тексту прийомів, які прищеплюють та вимальовують уявлення та ставлення щодо певних обставин та відношення до певних осіб, які є героями в даному тесті публіцистичного стилю. Дослідження показує, що дієвість текстів даного стилю може ще залежати від грамотності при поєднуванні інформативної та впливової функцій, які автор добре розуміє та використовує данні прийоми при передачі певного посилання на цільову аудиторію. Таким чином стаття показує, як лінгвопрагматичні особливості публіцистичних текстів мають здатність глибоко впливати на стан читача і тим самим підсвідомо формувати його власну позицію по відношенню до певних обставин або героїв тексту. Це дослідження має вагомий внесок щодо розуміння того як публіцистичний стиль має вплив на сучасний комунікативний маневр.
Посилання
Гриценко, О. С. (2020). Маніпулятивні впливи в текстах медіа протягом виборчої кампанії. Обрії друкарства. № 1. С. 52-61.
Грицюк, Л. Ф. (1989). До питання про лінгвістичний статус заголовка. Київ: Нова Книга. 58 с.
Дудик, П. С. (2005). Стилістика української мови. Київ : Видавничий центр «Академія». 368 с.
Максимчук, О.Л. (2013). Прагматичний потенціал публіцистичного тексту. Вісник Житомирського державного університету. Випуск 6 (72). Філологічні науки. C. 285-289
Мелкумова, Т.В. (2008). Стильова та жанрова диференціація мовлення засобів масової інформації в сучасному мовознавстві. Філологічні студії, вип. 2. C. 47-48.
Поворознюк, С. І. (2009). Специфіка лінгвостилістичного аналізу публіцистичних текстів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Київ, № 2. С. 122-127.
Полюжин, М.М. (2004). Про когнітивно-прагматичні процедури "декодування" тексту. Актуальні проблеми романогерманської філології в Україні та Болонський процес / Мат-ли міжнар. наук. конф. Чернівці, 24-25 листопада 2004 р. Чернівці: Рута. С. 237-239.
Почепцов, Г.Г (2001). Теория коммуникации. "Рефл-бук».
Різун, В. В. (2005). Лінгвістика впливу. К.: ВПЦ «Київський університет». 148 с.
Fer, S. (2018). The Language of Journalism: Particularities and Interpretation of Its Coexistence with Other Languages. URL: https://ssrn.com/abstract=3128134
Grice, H.P. (1989). Further Notes on Logic and Conversation. Syntax and Semantics. vol.9 edited by P. Cole, Academic Press.
Richardson, J. E. (2008). Language and journalism. An expanding research agenda. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14616700701848139?scroll=top&need Access=true
Zelizer, B., Allan, S. (2010). Keywords in news and journalism studies. Maidenhead, Berkshire : Open University Press. 181 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.