СЛОВЕСНА І ВІЗУАЛЬНА МЕТАФОРИКА В АНГЛОМОВНОМУ БІОГРАФІЧНОМУ КІНОДИСКУРСІ (на матеріалі сценарію біопіка Крістофера Нолана “Oppenheimer”)

Автор(и)

  • Ольга Воробйова Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0001-9039-9737
  • Ельман Халілов Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/.2024.14.314802

Ключові слова:

біографічний кінодискурс, словесна метафора, візуальна метафора, кіносценарій, концептуальна метафора, тематика, функційне навантаження

Анотація

Статтю присвячено дослідженню ролі та функціонування словесної й візуальної метафорики в біографічному кінодискурсі – сценарії (2022) та фільмі видатного британського режисера Крістофера Нолана “Oppenheimer” (2023). Актуальність проблематики випливає з необхідністі теоретичного осмислення місця словесних і візуальних метафор в англомовному біографічному кінодискурсі та виявлення особливостей їхнього застосування і взаємодії у розглянутому біопіку. Метою дослідження є окреслення тематики та встановлення функційного навантаження словесної та візуальної метафорики в кінематографічному описі життєвого шляху відомого американського фізика Роберта Оппенгеймера. У статті було репрезентовано сучасне тлумачення словесної й візуальної (пікторальної) тропеїки в її концептуальному вимірі з огляду на функції (описову, пояснювальну та гуморотвірну), зміст та взаємодію такої тропеїки у сценарному та кінематографічному біографічному наративі. Розкрито роль метафор у створенні образу персонажа, окресленні специфіки його сприйняття світу та комунікації з іншими людьми у професійному та повсякденному колах. З опертям на різнорівневі мовні засоби встановлено низку концептуальних метафор, які відіграють важливу роль у викладенні ключових ідей, теорій та аргументів, втілених у кінострічці як у словесному, так і у візуальному форматах. Дослідження застосування візуальних кінометафор для зображення особливостей поведінки, мислення і світобачення головного героя, виявів його емоційного стану дозволило чіткіше уявити атмосферу тодішнього академічного й суспільного середовища США та розкрити ключові теми кінострічки: контраверсійні шляхи наукового прогресу, моральні дилеми, що постають перед вченими, вплив особистих рішень на долю людства та збереження самоідентичності.

Посилання

Воробйова, Ольга (2024). Труднощі музикалізації: «The Piano Teacher» Ельфріде Єлінек та Міхаеля Ґанеке в контексті інтермедіальності. В: О. П. Воробйова, Р. І. Савчук, Л. І. Тараненко (ред.) Міждисциплінарні обрії інтермедіальності: лінгвістика − літературознавство ̶ перекладознавство (с. 53−78). Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія».

Bingham, Dennis (2010). Whose Lives are They Anyway? The Biopic as Contemporary Film Genre. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Carroll, Noël (1996). A note on film metaphor. In: Noël Carrol, Theorizing the Moving Image (p. 212−223). Cambridge: Cambridge University Press.

Cheshire, Ellen (2015). Bio-pics. A Life in Pictures. New York, NY: Columbia University Press.

Forceville, Charles (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34: 1−14.

Forceville, Charles (2016). Visual and multimodal metaphor in film: charting the field. In: Kathrin Fahlenbrach (ed.), Embodied Metaphors in Film, Television and Video Games: Cognitive Approaches (p. 17−32). London: Routledge.

Kress, Gunther, & Van Leeuwen, Teo. (1996). Reading Images: The Grammar of Visual Design. New York: Routledge.

Lakoff, George, and Mark Johnson. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.

Nolan, Christopher (2022). Gadget. Final Shooting Script based on the novel: “American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer” by Kai Bіrd and Martin J. Shervin. https://assets.scriptslug.com/live/pdf/scripts/oppenheimer-2023.pdf

Nolan, Christopher (2023). Oppenheimer. https://inoriginal.net/films/2097-oppenheimer-2023.html

Rusieshvili-Cartledge, Manana and Rusudan Dolidze. (2015). Filmic and verbal metaphors. Humanities and Social Sciences Review, 4 (3): 147−152.

Vidal, Belén (2012). Figuring the Past. Period Film and the Mannerist Aesthetic. Amsterdam: Amsterdam University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-25

Номер

Розділ

Статті