ТРОПЕЇКО-СТИЛІСТИЧНИЙ АСПЕКТ ВІДТВОРЕННЯ МОТИВУ ШЛЯХ ДО СЛАВИ В УКРАЇНСЬКОМОВНОМУ ПЕРЕКЛАДІ БІОГРАФІЇ РОБЕРТА ОППЕНГЕЙМЕРА
DOI:
https://doi.org/10.20535/.2024.14.314597Ключові слова:
біографічний твір, концептуальна метафора, метафорична образність, мотив шляху до слави, перекладацькі трансформації, словесна метафораАнотація
У статті схарактеризовано шляхи відтворення тропеїчних маніфестацій мотиву шляху до слави в українськомовному перекладі відомого біографічного твору Кая Берда та Мартіна Шервіна “American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer” (2021), присвяченого перипетіям життєвого шляху Роберта Оппенгеймера як батька атомної бомби. Метою дослідження є систематизація способів втілення метафорики шляху до слави, розкриття її ролі у формуванні відповідного мотиву та визначення особливостей адекватного відтворення цих одиниць в українськомовному перекладі. Мотивологія шляху в ракурсі мiтологем та метафоричної образності останнім часом привертає увагу дослідників біографічної літератури як у жанрі художньої, так і документальної біографії. Саме тому у статті було виокремлено ключові метафори як маркери мотиву шляху до слави, які було сгруповано за тематикою життєвого вибору героя (КАР’ЄРА Є ШЛЯХ), його освітнього досвіду (УНІВЕРСИТЕТСЬКЕ СЕРЕДОВИЩЕ Є ЯРМАРОК МОЖЛИВОСТЕЙ) та комунікативної поведінки, зокрема крізь призму інтелектуальної конкуренції (РОЗУМОВА ДІЯЛЬНІСТЬ − ЦЕ РУХ У ПРОСТОРІ) та гри (РОЗУМОВА ДІЯЛЬНІСТЬ − ЦЕ ГРА). Кожна із зазначених груп словесних метафор корелює у досліджуваному біографічному творі з відповідними концептуальними метафорами, які висвітлюють сенсорну образність, фізичні процеси та стани як вияви авторської та персонажної динаміки мислення. Це передбачає узагальнення та систематизацію способів відтворення цих метафор у тексті перекладу, які охоплюють низку перекладацьких трансформацій – від уточнень і модуляцій до стилістичної нейтралізації, яких ця метафорика зазнає в іншому лінгвокультурному контексті. Задіяну у творі наративну тенденцію висвітлення когніції у динаміці руху можна представити як сукупність перетинів семантичних полів, що формують контури мотиву шляху до слави.
Посилання
Акіншина, І. М. (2005). Жанрово-стильові особливості художньо-біографічної прози 80-90-х років XX століття : дис. … канд. філол. наук: 10.01.01. Київ.
Берд, К., Шервін, М. (2003). Оппенгеймер. Тріумф і трагедія Американського Прометея; пер. з англ. Н. Яцюк. Київ: Видавництво Букшеф.
Воробйова, О., Швець, В. (2023). Типологія засобів творення гумору в біографічному наративі (на матеріалі книги Бориса Джонсона “The Churchill Factor. How One Man Made History” та її українськомовного перекладу). Advanced Linguistics, 12, 53−58.
Грегуль, Г. В. (2004). Біографічна проза першої половини XX століття: жанровий аспект (за творами В. Петрова, С. Васильченка, О. Ільченка, Л. Смілянського): дис. … канд. филол. наук: 10.01.01. Київ.
Гром’як, Р. Т. (2007). Літературознавчий словник-довідник. 2-ге вид. Київ: Академія.
Дацюк, О. О. (1997). Особливості жанрової еволюції сучасної художньої біографії: дис. … канд. філол. наук: 10.01.06. Рівне.
Ізотова, Н. П. (2009). Текстовий концепт ШЛЯХ ДО СЛАВИ в англомовних біографічних романах XX століття: семантико-когнітивний та наративний аспекти: дис.... канд. філол. наук: 10.02.04. Київ.
Колесник, Г. Л. (2008). Модифікація жанру біографії у творчості Пітера Акройда: автореф. дис.... канд. філол. наук: 10.01.04. Київ.
Страцинська І. А. (2004). Дискретна метрика життєвого шляху творчої особистості: дис. … канд. психол. наук: 19.00.01. Одеса.
Bird, K. & Sherwin, M. J. (2021). American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer. New York: Vintage Books, A Division of Random House.
Freedman, W. (1971). The literary motif: A definition and evaluation. NOVEL: A Forum on Fiction, 4(2), 123−131. https://doi.org/10.2307/1345147
Hilpert, M. (2015, February 26). A Course in Cognitive Linguistics [Video]. YouTube. https://youtu.be/R0BYLpwSM6E?si=21mfw06hxGe3Ixar
Incommunicado (2023, March 29). − His Majesty’s Inspectorate of Constabulary and Fire & Rescue Services. https://hmicfrs.justiceinspectorates.gov.uk/glossary/incommunicado
Johnson, B. (2015). The Churchill Factor: How One Man Made History. London: Hodder & Stoughton.
Kendal, P. M. (1965). The Art of Biography. New York: Crawn.
Koliesnik, I. O. (2019). Literary motif of pain in the framework of cognitive narratology. Science and Education a New Dimension. Philology, VII(60, 204), 48−51. https://doi.org/10.31174/SEND-Ph2019-204VII60-11
Koliesnik, I. O. (2021). The motif of pain in the framework of corpus analysis: A new perspective. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 32(71), (4, Ч. 1), 162−167. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.4-1/28
Lakoff, G. & Johnson, M. (2008). Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.
Merriam-Webster. (n.d.). Run. In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved September 23, 2024, from https://www.merriam-webster.com/dictionary/run%20circles%20around
Stone, I. (1961). The Agony and the Ecstasy. A Biographical Novel of Michelangelo. London: Collins Clear-Type Press.
Swinney, D. A. & Culter, A. (1979). The access and processing of idiomatic expression. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 18, 523−534.
Woolf, V. (1965). The art of biography. In: W. H. Davenport (Ed.), Biography. Past and Present: Selections and Critical Essays (pp. 164–171). New York: Scribner.
Würzbach, N. (2005). Motif. In: David Herman, Manfred Jahn and Marie-Laure Ryan (Eds.) Routledge Encyclopaedia of Narrative Theory (pp. 322–323). London: Routledge.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.