ПСИХОЛІНГВІСТИКА: ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТА ПОШУК НОВИХ ПЕРСПЕКТИВ
DOI:
https://doi.org/10.20535/.2024.13.300878Ключові слова:
психолінгвістика; мовленнєва діяльність; теорія мовленнєвої діяльності; мовна компетенція; комунікативна компетенція; постколоніальні студії.Анотація
У статті схарактеризовано психолінгвістику як міждисциплінарну галузь та окреслено проблеми вивчення мовленнєвої діяльності, дослідження яких останнім часом зазнало значних змін. Наголошено на необхідності переосмислення мовознавчої наукової парадигми, яка досі зберігає орієнтири радянських часів, єдність наукового і культурного спадку.
Міждисциплінарні особливості психолінгвістики стали підґрунтям для різнобічного розвитку теорії мовленнєвої діяльності, різноаспектного вивчення процесів засвоєння та використання мови, породження і сприйняття мовлення, пошуків нових форм і моделей комунікації. Увага вчених поступово змістилася від пояснення природи мовленнєвої діяльності та механізмів її реалізації до безпосередніх учасників мовлення, обставин за яких воно продукується, мотивів, мети, результатів вислову.
Простежено витоки психолінгвістики, тенденції її розвитку, підходи до вивчення мовленнєвої діяльності людини – одного з основних об’єктів дослідження, що має множинну специфіку проявів. Зазначено, що ідеї психолінгвістики сформувалися в працях учених, що вивчали мовленнєву діяльність людини, використовуючи психологічні підходи для встановлення підґрунтя мовленнєвої діяльності, її соціально-культурної детермінованості, психофізіологічної організації процесу породження мовлення, обумовленості мовленнєвої діяльності соціальними чинниками.
Відзначено оформлення психолінгвістики як окремої галузі, що відбулося зі становленням теоретичного підґрунтя та пошуком власних методологійних орієнтирів, окресленням таких актуальних проблем сфери, як передача мовленнєвого повідомлення, кодування й декодування інформації, уточненням предмету дослідження, характеру її міждисциплінарності.
Проаналізовано наукові концепції та окремі положення праць авторитетних учених, що стали методологійним фундаментом української психолінгвістики. Докладно розглянуто поняття мовної компетенції, комунікативної компетенції, теорії мовленнєвої діяльності у контексті багатоаспектних досліджень, важливих з погляду викладацької практики.
Посилання
Bachman, L. F. (1990). Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford etc.: OUP. [in English]
Canale, M. & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1 (1), 1–48. [in English]
Chomsky, N. (1986). Knowledge of Language: Its Nature, Origin, and Use. New York: Praeger Publishers. [in English]
Ervin-Tripp, S. M. & Slobin, D. I. (1966). Psycholinguistics. Annual Review of Psychology, 17, 435–474. [in English]
Fedorenko, Y. P. (2005). Formuvannia u starshoklasnykiv komunikatyvnoi kompetentsii v protsesi vyvchennia inozemnoi movy: dys. na zdobyttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spets. 13.00.09 «teoria navchannia» [Formation of communicative competence in high school students in the process of learning a foreign language ]. Volynskyi derzhavnyi universytet imeni Lesi Ukrainky, Lutsk. [in Ukrainian]
Goroshko, E. I. (2001). Integrativnaya model' svobodnogo assotsiativnogo eksperimenta: monografiya. monografiya: Izd. gruppa «RA–Karavella [in Russian]
Gura, O. I. (2006). Psihologo-pedagogichna kompetentnist vukladacha vuschogo navchalnogo zakladu: teoretiko-metodologichy aspekt: monohrafiia. Zaporizhzhuy: GU ZIDMU. [in Ukrainian]
Hymes, D. H. (1972). On Communicative Competence. In J. B. Pride, & J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics: Selected Readings (pp. 269–293). Harmondsworth: Penguin. [in English]
Kalmykova, L. O. (2008). Movlennieva diialnist yak problema psykholinhvistyky. Psykholinhvistyka, 2, 20–26. [in Ukrainian]
Kalmykova, L. O. (2012). Diialnisna psykholinhvistyka L. S. Vyhotskoho. Psykholinhvistyka, 9, 62–69. [in Ukrainian]
Kobchenko, N. (2021). Vokatyv i nominatyv u funktsii zvertannia: formuvannia movnoi normy v radianskyi period // Mova: klasychne – moderne – postmoderne, 7, 68–91. [in Ukrainian] https://doi.org/10.18523/lcmp2522-9281.2021.7.68-91
Kobchenko, N. (2022). Formalni parametry suchasnoho ukrainskoho vokatyva: protsesy unifikatsii imennykovoi paradyhmy. Linhvistychni studii, 44, 40–61. [in Ukrainian] https://doi.org/10.31558/1815-3070.2022.44.3
Kurcz, I. & Kądzielawa D. (2002). Psychologia czynności: nowe perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe «Scholar».
Kurcz, I. (2001). Language – cognition – communication. Psychology of Language and Communication, 5 (1), 5–16. [in English]
Kurcz, I. (2004). Communicative competence and theory of mind. Psychology of Language and Communication, 8 (2), 5–18. [in English]
Larsen-Freeman, D. & Long, M. H. (1991). An Introduction to Second Language Acquisition Research. London: Longman. [in English]
Leontyev, A. A. (1997). Psikhologiya obshcheniya. Moskva: Smysl. [in Russian]
Leontyev, A. A. (2007). Yazyk, rech', rechevaya deyatel'nost'. Moskva: KoMKniga. [in Russian]
Leontyev, A. N. (2020). Problemy razvitiya psikhiki. Moskva: Smysl. [in Russian]
Luriya, A. (2020). Yazyk i soznanie. Sankt-Peterburg: Piter. [in Russian]
Masenko, L. (2004). Mova i suspilstvo: postkolonialnyi vymir. Kyiv: KM Akademiia. [in Ukrainian]
Nikolaeva, S Y. (Eds.) (2003). Zahalnoievropeiski rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia. Kyiv: Lenvit. URL: http://www.khotiv-nvk.edukit.kiev.ua/Files/downloads/zagalnoyevrop_rekom.pdf [in Ukrainian]
Osgood, C. E. & Sebeok, T. A. (Eds.) (1954). Psycholinguistics: a survey of Theory and Research Problems. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 49 (4, pt. 2). [in English]
Pentyliuk, M. & Hnatkovych, T. (2013). Psykholohichni zasady kompetentnisnoho pidkhodu do vyvchennia syntaksysu. Zbirnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 64, 88–94. [in Ukrainian]
Pentyliuk, M. I. (2017). Kulturomovna pidhotovka maibutnoho filoloha v bilinhvalnomu seredovyshch. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 2, 367–375. [in Ukrainian]
Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton.
Pruha, J. (1974). Teoriya rechevoj deyatel'nosti i issledovanie massovoj kommunikacii. In A. A. Leontyev (Eds.), Osnovy teorii rechevoj deyatel'nosti (pp. 286–299). Moskva: Nauka. [in Russian]
Psycholinguistics. https://psycholing-journal.com/index.php/journal
Savignon, S. J. (1997). Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. McGraw-Hill.
Selivanova, O. (2008). Suchasna lingvistyka: napryamy ta problemy. Poltava: Dovkillia-K. [in Ukrainian]
Shliakhova, V. V. (2009). Ukrainoznavchi zasady movnoi osvity: monohrafiia. Kyiv: NDIU. [in Ukrainian]
Slama-Cazacu, T. (2010 b). How isapl was created. Вопросы психолингвистики, 2, 201–205. [in English]
Slama-Cazacu, T. (2010 a). For the right understanding of the term manipulation and the study of the related reality. Вопросы психолингвистики, 2, 206–210. [in English]
Slobin, D. & Grin, Dzh. (1976). Psikholingvistika. Moskva: Progress. [in Russian]
Symonenko, T. V. (2006). Teoriia i praktyka formuvannia profesiinoi movnokomunikatyvnoi kompetentsii studentiv filolohichnykh fakultetiv: monohrafiia. Cherkasy: Brama. [in Ukrainian]
Vygotskij, L. S. (2017). Myshlenie i rech'. Sankt-Peterburh: Pіter. [in Russian]
Widdowson, H. G. (1978). Teaching language as communication. Oxford: Oxford University Press. [in English]
Yanoushek, Y. (1972). Social'no-psikhologicheskie problemy dialoga v processe sotrudnichestva mezhdu lyud'mi. In A. A. Leontyev & L. V. Sakharnyi (Eds.), Psikholingvistika za rubezhom (pp. 88–101). Moskva: Nauka. [in Russian]
Yanoushek, Y. (1982). Problemy obshcheniya v usloviyakh sovmestnoj deyatel'nosti. Voprosy psikhologii, 6, 57–65. http://www.voppsy.ru/issues/1982/826/826057.htm [in Russian]
Yasakova, N. (2023). Radianskyi kolonializm, ukrainska leksykohrafiia i funktsiiuvannia prykmetnykiv. In N. Yasakova (Eds.), Sotsialne u movi ta mova v sotsiumi: monohrafiia na poshanu doktora filolohichnykh nauk, profesora Larysy Masenko (pp. 134–180). Kyiv: NaUKMA. [in Ukrainian]
Zalevskaya, A. A. (1999). Vvedenie v psiholingvistiku: uchebnik. Moscow: Rossijskij gos. gumanit. un-t. [in Russian]
Zasiekina, L. (2008 a). Psykholinhvistyka, movlennieva diialnist, osobystist: spivvidnoshennia poniat u konteksti movlennievoi henezy dytyny. Psykholinhvistyka, 2, 14–20. [in Ukrainian]
Zasiekina, L. (2008 b). Tendentsii rozvytku vitchyznianoi psykholinhvistyky: metodolohichnyi ohliad problem ta okreslennia shliakhiv yikh vyrishennia. Psykholinhvistyka, 1, 43–50. [in Ukrainian]
Zhinkin, N. I. (1958). Mehanizmi rechi. Moskva: Izd-vo Akad. ped. nauk RSFSR. [in Russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.