АКСІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ЯК ЧИННИК ВПЛИВУ НА ЇЇ РОЗВИТОК

Автор(и)

  • Тетяна Маслова Igor Sikorsky KPI, Україна
  • Світлана Коломієць Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» Київ, Україна , Україна http://orcid.org/0000-0003-1070-6907

DOI:

https://doi.org/10.20535/2617-5339.2023.11.277998

Анотація

У статті висвітлено основні положення аксіологічного підходу до формування змісту вищої освіти в умовах сучасних глобальних тенденцій та викликів, які виникають в результаті модернізації освітнього простору в Україні та країнах ЄС. Соціально-економічні, політичні, технологічні та культурні перетворення, які відбуваються у світі в останні десятиліття, значною мірою позначаються на розвитку освіти. У 2018 році в країнах ЄС був прийнятий перелік компетентностей для навчання впродовж життя, серед яких цифрова компетентність та підприємливість були представлені вперше, що свідчить про потребу університетів швидко реагувати на нові вимоги ринку праці і заради успішного працевлаштування своїх випускників сприяти становленню конкурентоспроможної особистості із добре сформованими навчальними, життєвими та кар’єрними навичкам. З моменту підписання угоди про асоціацію між Україною та ЄС у 2014 р. помітним стало пожвавлення у співпраці між українськими та європейськими навчальними закладами і наразі актуальними є аксіологічні аспекти вищої школи та визначення ціннісних орієнтирів, які закладаються у зміст та критерії якісної освіти. За визначенням, аксіологічний підхід проголошує людину як найвищу цінність суспільства і дозволяє інтегрувати загальнолюдські, національні, професійно-особистісні цінності в освітньому процесі. Університет спроможний бути тим середовищем, де відбувається формування й усталення ціннісної сфери особистості. Формування змісту ціннісного компоненту освіти відбувається на державному рівні у форматі нормативно-правових документів та на університетському рівні у межах освітньо-професійних програм, навчальних курсів, дисциплін із обов’язкового та вибіркового блоку. Проте формальне копіювання ціннісних засад освіти інших країн не може принести бажаних результатів, оскільки чинники, які зумовлюють на яких саме цінностях базується зміст вищої освіти в європейських країнах, певним чином відрізняються від українських. Порівняльний аналіз ціннісного компоненту змісту університетської освіти в Україні та країнах ЄС показує, що для розвитку освіти визначальними є загальнонаціональні традиції способу життя, виробництва, політики і культури.

 

Біографія автора

Світлана Коломієць, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» Київ, Україна

 

 

 

 

Посилання

Андрущенко Т.В. Національне та загальнолюдське як домінантні цінності сучасної освітньої політики (європейський контекст). Мультиверсум. Філософський альманах. 2015. № 9-10. С. 117-134.

Андрущенко В.П., Андрущенко Т.В., Савельєв Л.В. Конституціалізація освітнього простору Європи: аксіологічний вимір. К. : «МП Леся», 2014. 460 с.

Винничук Р. В. Аксіологічний та культурологічний підходи як аспекти методології сучасної підготовки фахівців у вищій школі. Молодий вчений. 2018. №2 (54). С. 93-96.

Давидов П. Аксіологічна цінність університетської освіти в Україні. Університетська кафедра. 2016. №5. С.39-52.

Дубасенюк О.А. Сучасні тенденції розвитку вищої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Інноваційні аспекти підготовки фахівців в умовах модернізації освітнього простору». Новоград-Волинський, 2018. Вип. 1. С. 12-21.

Желанов Д. В. Ціннісний компонент змісту університетської освіти в Норвегії та в Україні: порівняльний аналіз : дис. ... д-ра філософії : 011 – освітні, пед. науки. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2021. 288 с. URL : https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/9508

Желанов Д В. Сутність ціннісного компонента змісту вищої освіти. Науковий Вісник Ужгородського Університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2019. Вип. 2 (45). С. 57-60.

Коломієць С. С., Тікан Я. Г. Аксіологічний вимір педагогічних новацій. Монографія. К.: Вид-во GlobeEdit, 2019. 116 с.

Мельничук І. М. Філософсько-методологічний аналіз аксіологічного підходу в системі вищої освіти. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні науки. 2012. №3. С. 18-27.

Проценко О., Бульвінська О., Мельниченко В., Хархула Я. Університетські цінності в закладах вищої освіти України та Республіки Польща: погляд студентів. Освітологія. 2021. № 10. С. 77-94.

Рилова О. Ю. Світові тенденції розвитку вищої освіти та її якість. Актуальні проблеми філософії та соціології, 2012. № 32. С. 98-102.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. Міністерство освіта та науки України. Київ, 2020. 71 с. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf

Ткачова Н. О. Аксіологічні засади педагогічного процесу в сучасних загальноосвітніх навчальних закладах : дис... д-ра пед. наук: 13.00.01. Луганський національний педагогічний ун-т ім. Тараса Шевченка. Луганськ, 2006. 509 с.

Федоренко С. В. Теорія і методика формування гуманітарної культури студентів вищих навчальних закладів США :. дис... д-ра пед. наук: 13.00.07. Інститут проблем виховання. Київ, 2017. 551 с.

European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. Key competences for lifelong learning, Publications Office of the EU, 2019. URL : https://data.europa.eu/doi/10.2766/569540

Cradle Project. Cradle & Entrepreneurship Education (EE), 2023. URL : https://www.cradleproject.eu/entrecomp

Vuorikari R., Kluzer S., Punie Y., DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes, EUR 31006 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-11

Номер

Розділ

Статті