ОСОБЛИВОСТІ ОСВІТИ НА СХІДНО-СЛОВЯНСЬКІЙ ТЕРИТОРІЇ У XVI-XVII СТОЛІТТЯХ

Автор(и)

  • Наталія Давиденко National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, Україна
  • Олена Шепелєва
  • Олена Муханова

DOI:

https://doi.org/10.20535/2617-5339.2023.11.277942

Ключові слова:

братські заклади освіти; вільні мистецтва; вивчення мови; гуманістичний підхід; освітній процес; релігійна освіта; університет; школа.

Анотація

У статті розглянуто особливості освіти на східно-слов’янській території в XVIXVII століттях. Зазначено, що вживаними в той час у писемності були староукраїнська (книжна українська та народна українська), старослов’янська, грецька, латинська і польська мови. Наголошено, що саме наприкінці досліджуваного періоду така багатомовність закріплюється й узвичається. Висвітлено основні відмінності освітніх процесів XVI–XVII ст., які базувалися на джерельній різноманітності, яка передбачала насамперед застосування різнопланових систем базової освіти та фінальних показників. Автори зазначають, що у цей період йдеться виключно про недержавну освіту, у функціонуванні якої держава не відігравала вирішальної ролі, зокрема й щодо фінансування, та й жодних офіційних привілей така освіта майже не давала. Основними типами початкової та середньої освіти були церковна, народна та приватна. Зазначено, що в XV ст. – на поч. XVI ст. в Україні традиційними були православні школи (саме слово «школа» на позначення українського закладу освіти фіксується джерелами з XVI ст.) при церквах та монастирях. Наприкінці XVI ст. у результаті Берестейської унії представники об’єднаної церкви організовують на українських північно-західних територіях унійні школи. Незважаючи на досить активну політику їх впровадження, заохочення молоді до навчання (окрім іншого, наприклад, для сиріт та «вбогих» навчання було безкоштовним), значного поширення на українських землях вони не набули. Окреслено, що найбільше вони поширились на прикордонних із Білоруссю територіях.

Посилання

Антонюк Г. Розвиток освіти у братських школах України XVI–XVII ст. в контексті західноєвропейського Відродження. Медеєвіст. 2013. URL : http://www.medievist.org.ua/2013/03/xvixvii_22.html

Артикуца Н. В. Мова права та її вивчення студентами юридичних спеціальностей у вищих навчальних закладах України. Культура народов Причерноморья. 2004. № 49, Т. 2. С. 155–157.

Боянівська М. Б. Освіта, книгописання, книгозбірні. Історія української культури. У п’яти томах. Том 2 (Українська культура ХІІІ – першої половини XVII ст. К., 2001. URL : http://izbornyk.org.ua/istkult2/ikult2.htm

Давиденко Н. В. Соціально-правнича термінологія українського латинськомовного документа XVI-XVII ст.: становлення та функціонування. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.14. Окремі індоєвропейські мови. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2021. 345 с.

Лефтерова О. М. Фонова інформація та ії роль в індивідуальному мовленні (на матеріалі латиномовних творів С. Оріховського). Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.15. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. К., 1998. 177 с.

Мединський Є. М. Братські школи України і Білорусії в XVI – XVІІ ст. Mонографія. К. : Рад. школа, 1958. 210 с.

Перший конституційний акт України. Вісник міжнародних відносин. Український інститут міжнародних відносин. Вип. 1. К.: Либідь, 1993. 159 с.

Петришак Б. І. Час реформ: реорганізація устрою міської канцелярії Львова останньої третини XVI ст. Архіви України. 2017. №1 (306), січень-лютий. С. 208–219. URL : https://archives.gov.ua/wp-content/uploads/15.pdf

Пришляк В. В. Гостинець / Енциклопедия истории України: Т. 2: Г-Д / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. К.: «Наукова думка», 2004. 688 с. URL : http://www.history.org.ua/?termin=Gostynec

Савчук О. М. Творчість Павла Русина з Кросна і деякі питання рецепції латинської традиції в українському віршуванні ХVІ-ХVІІІ ст. Автореф. дис. … канд. філол. н. (10 01 02). К., 1994. 17 с.

Торгівля на Україні XIV – середина XVII ст. Волинь і Наддніпрянщина / [упоряд.: В. М. Кравченко, Н. М. Яковенко; редкол.: М. Ф. Котляр (відп. ред.) та ін.; авт. передм.: М. Ф. Котляр, В. А. Смолій]. К.: Наукова думка, 1990. 404 c.

Українське суспільство на зламі середньовіччя і нового часу: нариси з історії ментальності та національної свідомості / відп. ред. Смолій В. А. К.: Інститут історії України НАН України, 2001. — 320 с.

Федоренко С. В. Лексико-семантичний аналіз термінів фахової мови вищої освіти США humanities”, “liberal arts”, “liberal humanistic culture” (перекладацький аспект). Науковий вісник Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія: Філологічні науки (мовознавство). 2021. № 16. С. 133–138. https://doi.org/10.24919/2663-6042.16.2021.22

Möhn D. Fachsprachen. Eine Einführung. Tübingen: Niemeyer, 1984. 171 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-11

Номер

Розділ

Статті