МУЗИКА ІМЕН У ТВОРАХ ЕДГАРА АЛАНА ПО
DOI:
https://doi.org/10.20535/2617-5339.2023.11.277359Ключові слова:
Edgar Alan Poe; nominative strategy; anthroponomy; unity of effect, melodiousness; musical principles.Анотація
У статті розглядається унікальна номінативна стратегія Е. А. По та висвітлюється естетичний потенціал літературних антропонімів. Метою дослідження є аналіз функціонування поетонімів у творах американського романтика та визначення специфіки їхнього фонетико-семантичного наповнення. Літературний досвід митця став індивідуальним модерним продовженням давньої традиції художнього пошуку безпосереднього психо-емоційого контакту з аудиторією. Цікавим здобутком письменника можна вважати використання класичних підходів у рамках власної концепції «єдності ефекту». Вдале оперування звуками як знаками нотного стану перетворилось на суттєвий принцип авторської номінації, надаючи особливого емоційного змісту як самому імені, так і творові в цілому, мобілізуючи емоційний інтелект читача в процесі поетичної рецепції. У результаті дослідження було виокремлено й систематизовано музикальний інструментарій, використаний митцем. Найбільш вживаними елементами музикального потрактування літературних антропонімів є сонорика (фонематичний музикальний рівень); символічна значущість звуків або психологічний паралелізм (семематичний музикальний рівень); ритм (звукові повтори сегментів номінації, створення акустичної симетрії); мелодійність (налаштованість на протяжність, елегійність, мінорність, приглушену красу); пов’язаність із візуальними мистецтвами. Означені характеристики стали маркерами його ідіостилю в галузі номінації, оприявили єдність «звуку й думки» як передумову народження нових смислів. Окреслена сукупність художніх засобів дозволяє глибше зрозуміти механізм творчого пошуку американського романтика та виокремити особливості його естетичного й філософського бачення. Водночас, це стимулює подальше дослідження поетонімів як лінгвопсихологічних кодів міжкультурної комунікації та сприяє осмисленню фундаментальних принципів синтезу мистецтв у постмодерній парадигмі.
Посилання
Арістотель. Поетика. Київ: «Мистецтво», 1967. 142 с.
Вітгенштайн Л. Філософські дослідження / Tractatus logico-philosophicus. Філософські дослідження. Київ: Основи, 1995. 311 с.
Гейзінга Й. Homo Ludens / Пер. з англ. О. Макровольського. Київ: «Основи», 1994. 258 с.
Горенко О. П. Антропонімічний вимір американського романтизму. Монографія. Інститут філології КНУ імені Тараса Шевченка. Київ: ТОВ «ПанТот», 2008. 312 с.
Інгарден Р. Про пізнавання літературного твору (фрагменти). Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Львів: Літопис, 2002. С. 176–206.
Потебня О. О. Думка й мова. Уявлення, судження, поняття. Естетика і поетика слова: збірник. Київ. «Мистецтво». 1985. С. 32–44.
Cassirer, E. The philosophy of symbolic forms, vol. I. Language. London: Yale University Press, 1980. 340p.
Hegel G.W.F. Poetry / Aesthetics: Lectures on Fine Art. German Aesthetic and Literary Criticism. N.Y. :Cambridge University Press,1984. Р. 233–241.
Plato. Cratylus / Transl. by C. Reeve.URL: https://brianrabern.net/Plato-Cratylus.pdf
Poe E.A. The Philosophy of Composition. N.Y. : Penguin books, 1977. 672 р.
Poe E. A. The Poetic Principle. The Complete Tales & Poems. N.Y.: New American Library, 1984. Р. 889–907.
Smith B. On the Margins of Discourse. The Relation of Literature to Language. Chicago: The University of Chicago Press, 1983. 215 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.