ОСОБИСТІСНІЙ ПОТЕНЦІАЛ ЯК ПСХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

  • Олександра Бондаренко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0001-9332-612X

DOI:

https://doi.org/10.20535/2617-5339.2023.11.276492

Анотація

У статті висвітлено наявні у сучасному науково-педагогічному дискурсі трактування багатоаспектного поняття «особистісний потенціал». Зазначено, що поняття «особистісний потенціал» насамперед характеризує внутрішню фізичну та духовну енергію людини, її діяльну природу, спрямованість на творче самовираження та самореалізацію. Стверджено, що в основі ключових підходів до визначення особистісного потенціалу лежить розуміння проблеми особистості, розробка якої, починаючи з минулого століття, ведеться дотепер і в українських, і в зарубіжних наукових колах. Широке трактування ключового слова «потенціал» у понятті «особистісний потенціал» базується на його розгляді як джерела та міри можливостей і ресурсів особистості, що використовуються задля досягнення певної мети. Особистісний потенціал утворюють задатки, схильності, інтереси, прагнення до створення нового, прояв загального інтелекту, наполегливість, цілеспрямованість, рішучість, працьовитість, здатність до вироблення особистісних стратегій. Наголошено, шо потенціал слід розглядати у взаємозв’язку з діяльністю та трактувати не як стан тимчасово невикористаних ресурсів, а як усе зростаюча готовність до вирішення все складніших завдань, що можуть постати перед особистістю. Феномен, що досліджується, завжди є площиною особистісного зростання із можливостями самоактуалізації та самовдосконалення особистості. Особистісний потенціал є динамічною, інтегративною якістю людини, яка характеризує міру її можливостей та ресурси для ефективної життєдіяльності, визначає її готовність та здатність до самореалізації й самовдосконалення. Окреслено такі види людського потенціалу, як-от: гносеологічний, аксіологічний, творчий, комунікативний, професійний, духовний.

Посилання

Василенко П. М. Словник-довідник соціального працівника: навчальний посібник. К.: ІПКДСЗУ, 2007. 322 с.

Карпенко Н. А. Психологічний зміст і структура творчого потенціалу особистості. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2014. № 1. С. 190–201.

Коханова О. П., Столярчук О. А. Особистісний потенціал як засіб самореалізації сучасної молоді. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2019. Т. 6. C. 189–196.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К.: Радянська школа, 1989. 608 с.

Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості. К.: Вид-во ТОВ «КММ», 2006. 240 с.

Максименко С. Д. (ред.) Психогенетичний потенціал особистості: монографія. Том 1. К.: «Видавництво Людмила», 2021. 704 с.

Максименко С. Д., Зливков В. Л., Кузікова С. Б. Особистість у розвитку: психологічна теорія і практика : монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. 430 с.

Міляєва В. Р., Лебідь Н. К., Бреус Ю. В. Теоретичний аналіз поняття «потенціал особистості». Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2013. № 20. С. 405–415.

Моляко В. О. Творчий потенціал людини як психологічна проблема. Обдарована дитина. 2005. № 6. С. 2–9.

Мурашко І. В. Розкриття поняття «особистісний потенціал» та його психологічної структури. Актуальні проблеми психології. Психологічна теорія і технологія навчання.2010. Вип. 7, Т. 8. С. 196–205.

Сапіга С. В. Розвиток особистісного потенціалу підлітків у скаутських громадських об’єднаннях. Київ, 2018. 362 с.

Сухенко Я. В. Особистісний потенціал як базовий вимір особистісного розвитку педагогічного працівника. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 5, Т. 2. С. 145–151. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.5-2.26

Ткачишина О. Р. Особистісний потенціал як основа формування конструктивних копінг-стратегій. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Т. 33 (72), № 4. C. 50–54. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2022.4/09

Федоренко С. В. Теорія і методика формування гуманітарної культури студентів вищих навчальних закладів США. Дисертація на здобуття ступеня доктора педагогічних наук. Київ, 2017. 551 с.

Федоренко С. В. Ціннісно-смислова сфера особистості у реалізації її потенціалу. Смисложиттєві цінності сучасних підлітків в умовах євроінтеграційного поступу України: монографія / [Журба К. О. (ред.), Бех І. Д., Докукіна О. М., Федоренко С. В., Шкільна І. М.]. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2022. 155. С. 38–60.

Clarken R. Developing Human Resources through Actualizing Human Potential. Paper presented at and published in the proceedings of the 10th Annual Hawaii International Conference on Education, Honolulu, HI January 5-8, 2012. Р. 2–13.

Erikson E. H. Identity and the Life Cycle. New York, 1994. 220 р.

Maddi S. Hardiness: An operationalization of existential courage. Journal of Humanistic Psychology. 2004. № 44(3). Р. 279–298.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-11

Номер

Розділ

Статті