ЛІНГВІСТИЧНИЙ АСПЕКТ КАТЕГОРІЇ ВВІЧЛИВОСТІ В РЕКЛАМНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2617-5339.2022.9.258226Анотація
У роботі висвітлено співвідношення понять етикету та ввічливості з точки зору рекламного дискурсу. Наголошено, що сучасні дослідження мови та мовлення стають все більш міждисциплінарними, зосередженими на функціонуванні мови в різних соціокультурних контекстах. Розглянуто диференціацію понять «етикет», «ввічливість» та «етикетизація». Зазначено, що етикет як широке за змістом поняття є об’єктивацією існуючих норм відносин у суспільстві. Окреслено, що ввічливість як складне соціокультурне явище, що сприяє успішності спілкування, є одним із засобів вираження етикету. Етикетизація, базуючись на принципах мовленнєвої ввічливості, покликана полегшити процес спілкування та забезпечити досягнення цілей адресатом. Категорія етикету в рекламному дискурсі реалізується через категорію етикетизації на основі основних ознак мовленнєвої ввічливості: турботи про реципієнта (сприяння процесу сприйняття інформації реципієнтом) і модуляції категоричної та некатегоричної номінації з переважанням останньої (базується на об’єктивності, неупередженості та переконливості). Крім того, що ввічливість як прояв цілеспрямованості мовної поведінки розглянуто здебільшого на основі риторичної прагматики з визначенням ілокутивниих цілей мовця, окреслено також і вплив міжособистісної риторики та текстової риторики, кожна з яких складається з низки максим. З’ясовано, що термін «етикетизація» зустрічається у дослідженні рекламного дискурсу при розгляді аргументації як відсилання до адресата у позитивному сенсі. Наголошено, що етикетизація є важливою дискурсоутворюючою ознакою рекламного дискурсу. У цьому типі дискурсу етикетизація набуває специфічного, структурно складного вираження, часто виходить за межі лише одного висловлювання і може стосуватися послідовності мовленнєвих актів. Етикетизація рекламного дискурсу реалізується за допомогою ряду стратегій, реалізується за допомогою ряду тактик.
Ключові слова: рекламний дискурс; етикет; етикетизація; ввічливість; риторична прагматика.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.