COMMUNICATIVE ASPECT OF GERMAN ELECTRONIC COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.20535/2617-5339.2019.3.166232Ключові слова:
LinguisticsАнотація
Communication is a key social component of the human life. The electronic communication plays an important role in the media- and information-oriented society. The evolution of electronic communication results in the appearance of numerous forms of communication that define space-time limits of public communication and cause the qualitative transformations in the communicative processes. The article gives the attention to the matters of the German users’ communicative behavior in such popular communicative environments as: WhatsApp, Twitter and Instagram. The peculiarities of the communication services studied increase the technical possibilities of the communication process, i.e. they allow to integrate photo, audio, and video in the message text that changes the text parameters. The text that is functioning in the electronic space is characterized by the concise information presenting and gives an insight into the important social, cultural, and political processes in the society. The conciseness as a significant stylistic characteristic of electronic communication texts, in particular: SMS messages, WhatsApp messages, Twitter messages, Instagram messages is achieved by the heavier weight of linguistic means as well as elimination of repetition and unessential details.
Посилання
Birger, P. (2004). Mir v kaple vodyi. Ekspert Severo-Zapad, 37(194). [in Russian]
Bondarenko, S. V. (2006). Osobennosti kulturyi tekstovoy mobilnoy kommunikatsii. Izvestiya vyisshih uchebnyih zavedeniy. Severo-Kavkazskiy region. Obschestvennyie nauki. Spetsvyipusk, 7–9. [in Russian]
Beißwenger, M. (2016). Language and Media: Digital Communication. Essen. [in German]
Bezzubova, O. O. (2016). An insight into the investigation of the German Twitter communication. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Filolohichni nauky, 1, 206–213. [in German]
Cooke, M. (2012). Science, Translation, Communication. Wien. [in German]
Dang-Anh, M., Einspänner, J., Thimm, C. (2013). Mediatization and Mediality in Social Media: the Discourse System Twitter. Sprache und Kommunikation im technischen Zeitalter: Wieviel Internet (v)erträgt unsere Gesellschaft? Berlin, Boston: de Gruyter, 68–91. [in German]
Gansel, Ch., Jürgens, F. (2009). Text Linguistics and Text Grammar. An introduction. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. [in German]
Gillen, T. (2017). Slow death: How WhatsApp buries SMS. Retrieved from https://www.basicthinking.de/blog/2017/05/15/sms-whatsapp/. [in German]
Gruber, Ch. (2014). Smartphones as a tool for Self-Expression. Gender Self-Presentation on the App „Instagram“. Wien. [in German]
Hauptmann, S. (2012). Facets of computer-mediated Communicating — Critical Inventory. Sozial Media in Organisationen. Strukturation und computervermittelte Kommunikation. Springen Fachmedien Wiesbaden. [in German]
Hepp, A. (2006). Transcultural Communication. Konstanz: UVK. [in German]
Horst, H. (1994). Mediated Communication: Introduction to Concepts of Action Theory and Theories of Society. Opladen: Westdeutscher Verlag. [in German]
Läubli, M. (2014). WhatsApp messages searched. Retrieved from https://www.nzz.ch/panorama/whatsapp-nachrichten-gesucht-1.18312469. [in German]
Vater, H. (2001). Introduction to Text Linguistics: Structure and Understanding of Texts. München: Fink [in German]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.