ПРОГРАМА ВИХОВАННЯ СМИСЛОЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ В ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ УМОВАХ

Автор(и)

  • Світлана Федоренко Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", Україна http://orcid.org/0000-0001-8517-9975
  • Катерина Журба Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, Україна https://orcid.org/0000-0002-3854-4033
  • Іван Бех
  • Олена Докукіна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2617-5339.2022.9.261630

Анотація

У Програмі окреслено світоглядні засади виховання смисложиттєвих цінностей підлітків в умовах євроінтеграційного поступу України. Розкрито вікові особливості дітей підліткового віку та представлено основні напрями виховання смисложиттєвих цінностей підлітків, зокрема: формування Я-концепції, уявлення про смисл життя та здатність до осмислення, визначення мети життя і життєвих цілей, усвідомлення власної суб’єктності, ціннісне ставлення до життя, усвідомлення життєвого вибору, формування життєстійкості, вміння планувати своє життя та протистояти смисложиттєвим кризам. У Програмі до кожного блоку подано форми і методи виховної роботи. В основу Програми покладено: визнання людини найвищою цінністю; пріоритет ціннісного виховання підлітків; засвоєння духовно-моральних, культурних надбань людства, зразків досягнення смислу життя у процесі виховної діяльності основної та старшої школи; суб’єкт-суб’єктні взаємини педагога з батьками, педагога з дітьми в організації позакласної роботи школи; формування позитивної мотивації в усіх учасників освітнього процесу; формування механізмів саморегуляції особистості; мотивація підлітків до стійкої інтеріоризації смисложиттєвих цінностей. У Програмі окреслено перспективні ідеї щодо виховання смисложиттєвих цінностей підлітків з урахуванням реалій життя в Україні (розширення поля життєвих смислів та їх інтеграція, формування уміння доцільно орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, осмислювати свою поведінку, визначати і диференціювати життєві цілі, формувати моделі позитивної поведінки та життєвих стратегій у несприятливих життєвих обставинах). Програма спрямована на створення сприятливих умов для життєтворення та самореалізації зростаючої особистості. Вона ґрунтується на усвідомленні людиною необхідності в особистісному зростанні, визначенні близьких, середніх і далеких перспектив, цілей, які б визначали її життєдіяльність та поведінку, а також духовно-моральне ставлення до соціуму, природи, до самої себе; усвідомлення власної унікальності та свого життєвого призначення; творчу самореалізацію та постійне самовдосконалення.

Ключові слова: смисложиттєві цінності; підлітковий вік; самореалізація; форми і методи виховної роботи; Я-концепції особистості.

Біографія автора

Світлана Федоренко, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

Професор кафедри теорії, практики та перекладу англійської мови факультету лінгвістики НТУУ «КПІ»

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-06

Номер

Розділ

Статті