STRATEGIEN UND VERSTEHENSSCHWIERIGKEITEN BEIM HÖR-SEHVERSTEHEN: DISKUSSION UND AUSBLICK
DOI:
https://doi.org/10.20535/2617-5339.2019.3.165899Ключові слова:
difficulties of audiovisual perception, strategies of audiovisual perception, audiovisual media, audiovisual texts, listening to a video texts, audiovisual skills, foreign language learningАнотація
The article presents a synthesis of the results of many years of research conducted in the framework of my thesis project in the field of audiovisual perception, strategies and difficulties in understanding of audiovisual text. Participants of the study (24 persons) were students learning German, from Kyiv, Ukraine. Two reports, which were pre-selected and analyzed from the Deutsche Welle media portal were used as a research material. The research was conducted on the edge of different spheres of science and is based on the empirical work of media linguistics and psycholinguistics, as well as theoretical and empirical studies of the sphere of audiovisual perception of the theory and methodology of teaching a foreign language and the second native language. The article deals with the term "competency of audiovisual perception", its definition and three target levels. The paper analyzes the results of empirical and theoretical work on difficulties and strategies aimed at overcoming them during audiovisual perception, and shows the differences between the difficulties and strategies of the members of the group of audiovisual perception and listening comprehension. Based on the detailed description of the scientific-theoretical work and the results of empirical research, conclusions are drawn on the subject of the research, namely, the difficulties and strategies of audiovisual perception. The results of the analysis are presented in the light of the novelty and relevance of the research, identified in the introduction. Scientifically-theoretical classifications of visual and audiovisual comprehension strategies were not suitable for use in empirical studies. Visual and audiovisual strategies were generated inductively with retrospective data collected and used as objective categories for the analysis of these data. In addition, the aspects of audiovisual perception that are interesting for further research are explained and discussed.
Посилання
Adamczak-Krysztofowicz, S., & Stork, A. (2009). Zur Gestaltung des Hörverstehenstrainings in universitären Sommerdeutschkursen [On the design of listening comprehension training in university summer German courses]. Info DaF, 36. 4, 368-380. [in German]
Biechele, B. (2008). Sehen und Hören bringen Verstehen: Filmverstehen im Konzept der Fertigkeiten eines modernen Fremdsprachenunterrichts [Seeing and hearing bring understanding: Film understanding in the concept of the skills of a modern foreign language teaching]. In Kadzadej, Brikena (Hrsg.), Methodik und Didaktik für den Deutschunterricht (DaF), Elbasaner Universitätsstudien. (Bd.2. S.105-124). Oberhausen: Athena-Verlag. [in German]
Bilytska, V. (2018). Empirische Analysen zu Hör-Sehverstehensstrategien bei Lernern des Deutschen als Fremdsprache [Empirical analyzes of hearing comprehension strategies among learners of German as a foreign language]. Hamburg: Verlag Dr. Kovac. [in German]
Cross, J. (2009). Effects of listening strategy instruction on news videotext comprehension. Language Teaching Research, 13. 2, 151-176. [in English] https://doi.org/10.1177/1362168809103446
Goh, C. M. Ch., & Vandergrift. L. (2012). Teaching and learning second language listening: metacognition in action. New York: Routledge. [in English] DOI:10.4324/9780203843376
Löschmann M. (1990). Zum Hör-Seh-Verstehen von Video- und Fernsehsprachprogrammen [For hearing-visual comprehension of video and television language programs]. Glottodidactica, 20., 51-63. [in German]
Porsch, R., & Grotjahn, R., & Tesch, B. (2010). Hörverstehen und Hör-Sehverstehen in der Fremdsprache – unterschiedliche Konstrukte? [Listening and hearing comprehension in the foreign language - different constructs?] Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 21. 2, 143-189. [in German]
Thaler, E (2007). Schulung des Hör-Seh-Verstehens [Training of hearing comprehension]. PRAXIS Fremdsprachenunterricht, 4, 12-17. [in German]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.